Fundacja Nasza Ziemia i Henkel Polska podsumowały drugą edycję kampanii edukacji ekologicznej skierowanej do uczniów szkół podstawowych. Z nadesłanych projektów konkursowych jury wybrało 20 laureatów, do których trafią edukacyjne systemy do praktycznej segregacji odpadów. Najwięcej głosów uzyskała szkoła nr 4 im. Stefana Żeromskiego z Bełchatowa w woj. łódzkim. Uczniowie przygotowali zabawki logopedyczne z nakrętek i odpadów z odzysku. Łącznie w dwóch edycjach kampanii wzięło udział ponad 500 szkół z całej Polski.
28 cze 2022
Zakończyła się II edycja kampanii „Lekcja Nieśmiecenia”
„Lekcja Nieśmiecenia” to kampania, która wspiera szkoły w procesie edukacji ekologicznej związanej z segregacją odpadów. Ma na celu przekazanie dzieciom praktycznej wiedzy z zakresu ekologii oraz wyrabianie w nich właściwych zachowań i nawyków. Projekt jest skierowany do uczniów i nauczycieli klas 4-6, którzy otrzymują bezpłatne, autorskie materiały do przeprowadzenia lekcji ekologii na temat właściwej segregacji odpadów.
Tegorocznej akcji towarzyszył dwuetapowy konkurs. W pierwszym etapie uczestnicy badali istniejące w szkole problemy w wybranej kategorii segregacji odpadów – to, których śmieci jest najwięcej w szkole, które są najbardziej kłopotliwe do segregacji i których ilość byłaby prosta do zredukowania. W celu identyfikacji problemu uczniowie prowadzili wywiady z pracownikami obsługi, realizowali badania ankietowe i analizowali zawartość koszy. W drugim etapie uczniowie mieli opracować pomysły dotyczące tego, jak rozwiązać problem i zastosować to rozwiązanie w swojej szkole. Szkoły przedstawiły bardzo dużo różnych pomysłów – były wśród nich happeningi, lokalne kampanie społeczne, przedstawienia, konkursy, filmy, wystawy, plakaty, debaty, warsztaty i lekcje. Co ważne, dzięki konkursowi w kilku szkołach podjęto długofalowe działania o charakterze systemowym. Może się to przełożyć na istotne zredukowanie ilości śmieci w szkole. Zgłoszenia do konkursu przyjmowane były na stronie: lekcjaniesmiecenia.pl.
Henkel – walka z zanieczyszczeniem środowiska
Akcję „Lekcja Nieśmiecenia” wspierają marki kosmetyczne z portfolio firmy takie jak: Syoss, Taft, Schauma, Gliss, Fa i Nature Box. To marki zaangażowane społecznie, które zrównoważony rozwój mają wpisany w swoje DNA. Już teraz wybrane kosmetyki tych marek dostępne są w opakowaniach wykonanych w 97-98 procentach z plastiku pochodzącego z odzysku. Co więcej, w niektórych opakowaniach zawarty jest także tzw. social plastic, który – w ramach współpracy z organizacją społeczną Plastic Bank – został zebrany z morskich plaż, przetworzony i powtórnie włączony do obiegu. W ramach tej inicjatywy mieszkańcy Haiti, jednego z najbardziej zanieczyszczonych regionów na świecie i zarazem najbiedniejszych, mogą wymieniać zebrane przez siebie plastikowe odpady na pieniądze, produkty lub usługi.
Inicjatywa wpisuje się w realizację pro-środowiskowych zobowiązań firmy Henkel. Do tej pory w Europie Henkel wprowadził na rynek już 700 milionów butelek wytworzonych w 100% z przetworzonego plastiku, z czego 400 milionów w samym tylko 2020 r. Do 2025 r. wszystkie opakowania produktów konsumenckich firmy mają nadawać się do dalszego przetwarzania lub powtórnego użycia. Jak szacuje firma, między 2019 a 2021 r. wykorzystanie pierwotnego plastiku w opakowaniach kosmetyków Henkla sprzedawanych w Polsce spadnie aż o 20%.
W 20 zwycięskich szkołach zostaną zamontowane specjalne stacje edukacyjne z pojemnikami do selektywnej zbiórki odpadów. Stacje te uczą, jak segregować odpady na 5 obowiązujących frakcji (szkło, papier, tworzywa sztuczne, bioodpady, zmieszane). Mają również zgniatarkę do puszek oraz dwie dodatkowe frakcje – baterie i nakrętki plastikowe, czyli najczęściej realizowane przez szkoły zbiórki selektywne. Do każdej frakcji zostały przygotowane atrakcyjne graficznie tablice z instrukcją, co i gdzie należy wrzucać.
– Cieszymy się, że zrealizowaliśmy z sukcesem kolejną odsłonę projektu Lekcja Nieśmiecenia. Pokazujemy w nim, że problemowi niewłaściwej segregacji i gromadzenia się odpadów może zaradzić każdy z nas, wystarczy tylko rozejrzeć się wokół. Wierzymy, że zwiększanie wśród dzieci i młodzieży świadomości ekologicznej i przekazywanie im praktycznej wiedzy przyczynią się do wyrobienie w nich właściwych nawyków, które zostaną z nimi na dobre – powiedziała Monika Banaś-Jankowska, dyrektorka marketingu działu Beauty Care (kosmetyki) w Henkel Polska.
– Musimy przyznać, że wszystkie zgłoszone na konkurs projekty odznaczały się wysokim poziomem merytorycznym i dużym zasięgiem oddziaływania. Wiele z nich nie ograniczało się jedynie do społeczności szkolnej, ale angażowało również władze lokalne i społeczność danej miejscowości. Dodatkowo uczniowie wykazali się sporą kreatywnością, rozwinęli nawet talenty aktorskie. Zaproponowali także utworzenie funkcji społecznych, takich jak na przykład Strażnik Czystości, który pilnuje segregacji odpadów w szkole podstawowej w Oparznie. Wszystkim dziękujemy za zaangażowanie i pełne pasji ekologiczne projekty – podkreśla Beata Butwicka, Prezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia
Henkel – walka z zanieczyszczeniem środowiska
Akcję „Lekcja Nieśmiecenia” wspiera kilka marek kosmetycznych z portfolio firmy takich jak: Syoss, Taft, Schauma, Gliss, Fa i Nature Box. To marki zaangażowane społecznie, które zrównoważony rozwój mają wpisany w swoje DNA. Już teraz wybrane kosmetyki tych marek dostępne są w opakowaniach wykonanych w 97-98% z plastiku pochodzącego z odzysku. Co więcej, w niektórych opakowaniach zawarty jest także tzw. social plastic, który – w ramach współpracy z organizacją społeczną Plastic Bank – został zebrany z morskich plaż, przetworzony i powtórnie włączony do gospodarczego obiegu. W ramach tej inicjatywy mieszkańcy Haiti, jednego z najbardziej zanieczyszczonych regionów na świecie i zarazem najbiedniejszych, mogą wymieniać zebrane przez siebie plastikowe odpady na pieniądze, produkty lub usługi.
Inicjatywa wpisuje się w realizację pro-środowiskowych zobowiązań firmy Henkel. Do tej pory w Europie Henkel wprowadził na rynek już 700 milionów butelek wytworzonych w 100% z przetworzonego plastiku, z czego 400 milionów w samym tylko 2020 r. Do 2025 r. wszystkie opakowania produktów konsumenckich firmy mają nadawać się do dalszego przetwarzania lub powtórnego użycia. Jak szacuje firma, między 2019 a 2021 r. wykorzystanie pierwotnego plastiku w opakowaniach kosmetyków Henkla sprzedawanych w Polsce spadnie aż o 20%.