Czy wiesz… Jakie jest psychologiczne znaczenie eksperymentu w zabawie?
Eksperyment 5:
Jak zrobić – klej ze skrobi?
Eksperymentowanie wzmacnia u dziecka poczucie sprawstwa i wiary we własne możliwości, daje poczucie sukcesu, a ten motywuje do dalszej pracy. Ciekawość świata rośnie, a z dziecka, które doświadcza, wyrośnie prawdopodobnie chętny do rozwoju młody człowiek i zmotywowany dorosły – wyjaśnia Ewa Sękowska-Molga, psycholog dzieci i młodzieży.
Warto przy tym pamiętać, że zabawa w eksperyment rozwija także „artystyczną” stronę młodego człowieka: pobudza jego wyobraźnię, twórcze myślenie, kreatywność. Dzięki eksperymentom dziecko poprawia swoje zdolności sensoryczne i ćwiczy motorykę małą – taka zabawa to „darmowa integracja sensoryczna”, która u wielu młodszych dzieci dziś szwankuje – precyzuje ekspert.
Wniosek? Dobrze przygotowany eksperyment potrafi być naprawdę świetną zabawą. Dzieciaki, a nawet młodzież, ją uwielbiają, to dla nich po prostu fajny sposób spędzania czasu. „Fajny” a więc relaksujący i obniżający napięcie – precyzuje Ewa Sękowska-Molga. I dodaje: To bardzo ważne dziś, kiedy zewsząd docierają do nas alarmujące informacje o trudnościach młodych ludzi z radzeniem sobie ze stresem i wysokim poziomem napięcia.
Jak zrobić klej ze skrobi?
Uwaga: nasz klej nie nadaje się do klejenia materiałów z tworzyw sztucznych, a do wykonania tego doświadczenia potrzebna będzie pomoc osoby dorosłej. Badacze, do dzieła!
Potrzebne będą:
- skrobia (mąka kukurydziana),
- woda,
- kwasek cytrynowy,
- waga kuchenna,
- dzbanek ze skalą pomiarową,
- rondelek,
- kuchenka,
- pomoc drugiej osoby!
No to zaczynamy!
Świat Młodych Badaczy to autorski projekt edukacyjny firmy Henkel, kierowany do uczniów klas 2 i 3 szkół podstawowych. Jego celem jest rozbudzenie w dzieciach zainteresowania światem nauki, który może być inspiracją do dalszej edukacji, czy życia zawodowego.
W tym roku Henkel wraca ze Światem Młodych Badaczy w nowej odsłonie - formuła programu zostaje poszerzona o przestrzeń dla rodziców.