Czy wiesz… Dlaczego warto eksperymentować z dzieckiem?
Eksperyment 12:
Jak wytworzyć skrobię z ziemniaków?
Dziecko naturalnie eksperymentuje od pierwszych chwil życia. Wszystko, co go otacza, jest dla niego nowe i to poprzez własne doświadczenia z czasem zaczyna rozumieć otaczający je świat. Jak tłumaczy Ewa Sękowska-Molga, psycholog dzieci i młodzieży: Eksperyment to dla dziecka zabawa, a nauka przez zabawę jest najlepszą, bo najprzyjemniejszą i najbardziej skuteczną formą zdobywania wiedzy i umiejętności. Dziecko uczy się jakby mimochodem – dzięki zabawie jest w świetnym nastroju, pozbywa się napięć, jest rozluźnione. A to właśnie najlepsze warunki do przyswajania nowości, które zapamięta na dłużej.
Pierwsze formy eksperymentów mają charakter niekierowanej, swobodnej zabawy, która wpływa na rozwój koordynacji ruchowej, sprawności manualnych, zdolności poznawczych i językowych. Z wiekiem zaś dziecko staje się prawdziwym małym badaczem i to od podsuwanych przez nas form spędzania czasu w dużej mierze zależy, czy będzie chciało rozwijać zainteresowania związane z nauką. Przykładowo „Przetestowanie” grawitacji będzie miało dużo większy wpływ na dziecko, niż proste wytłumaczenie mu, jak to zjawisko działa. Eksperyment sprawdza się zawsze dużo lepiej niż sucha teoria, zarówno w kwestii wiedzy typowo „szkolnej”, jak i w odniesieniu do miękkich umiejętności społecznych – dodaje nasz ekspert.
Idealnym momentem do rozpoczęcia wspólnego eksperymentowania jest wiek wczesnoszkolny, kiedy młody człowiek posiada już zdolność myślenia przyczynowo-skutkowego, dzięki czemu odczuwa większą satysfakcję, rozumiejąc efekt poszczególnych etapów swojego działania. A co ma robić opiekun? Jak radzi Ewa Sękowska-Molga: Należy skupić się po prostu na tym, aby nie zakłócić w dziecku naturalnego dążenia do eksplorowania świata i zrobić wszystko, aby nie zatraciło ono tej wrodzonej ciekawości. Trzeba być obok, obserwować, ale nie krytykować i nie zakazywać (o ile oczywiście zabawa jest bezpieczna). Zachęcać, wzmacniać i towarzyszyć.
Świat Młodych Badaczy to autorski projekt edukacyjny firmy Henkel, kierowany do uczniów klas 2 i 3 szkół podstawowych. Jego celem jest rozbudzenie w dzieciach zainteresowania światem nauki, który może być inspiracją do dalszej edukacji, czy życia zawodowego.
W tym roku Henkel wraca ze Światem Młodych Badaczy w nowej odsłonie - formuła programu zostaje poszerzona o przestrzeń dla rodziców.