Już ponad 1500 dzieci w całej Polsce wcieliło się w rolę młodych badaczy

Henkel podsumowuje dwa lata realizacji projektu edukacyjnego „Świat Młodych Badaczy”

11 gru 2017

 „Świat Młodych Badaczy” to edukacyjna inicjatywa kierowana do uczniów 2, 3 i 4 klas szkół podstawowych. Głównym celem projektu jest rozbudzenie w dzieciach ciekawości praw rządzących otaczającym światem, by w ten sposób zainteresować je naukami przyrodniczymi i ścisłymi.

- Projekt „Świat Młodych Badaczy”, zainicjowany w Polsce pod koniec 2016 r. swoim zasięgiem objął już kilkadziesiąt szkół podstawowych, a w warsztatach wzięło udział ponad 1500 dzieci. Z programem docieramy między innymi tam, gdzie Henkel ma swoje siedziby. W ubiegłym roku była to Warszawa, a w obecnym – Wrząca i Racibórz. Okazuje się, że szczególnie w mniejszych ośrodkach istnieje ogromne zapotrzebowanie na tego typu programy, wykraczające poza ofertę edukacyjną, dostępną w szkołach. Cieszymy się, że możemy wypełnić tę realnie istniejącą lukę” – powiedziała Dorota Strosznajder, pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej, koordynatorka projektu z ramienia Henkel Polska.

Partnerem edukacyjnym projektu jest organizacja Nauka Jest Fajna!. Pod okiem wykwalifikowanych edukatorów uczniowie przeprowadzają eksperymenty w dwóch zakresach tematycznych, związanych z głównymi obszarami działalności firmy Henkel. W module edukacyjnym „Z ziemniakiem na tropie kleju” uczniowie odkrywają tajemnice związane ze zjawiskiem lepkości, m. in. wytwarzają klej z produktów dostępnych w każdej kuchni. Z kolei w module „Słodko czyli kwaśno”, poświęconym obecności kwasów w życiu codziennym, dowiadują się m.in., jak działa pasta do zębów i dlaczego jej regularne stosowanie jest takie ważne. Podczas każdego trwającego ok. 90 minut warsztatu dzieci zachęcane są do zadawania pytań, stawiania hipotez i samodzielnego poszukiwania rozwiązań.

- Podczas spotkań w szkołach obserwujemy z ogromną satysfakcją, ile radości sprawia dzieciom możliwość wcielenia się w rolę naukowców i samodzielnego wykonywania eksperymentów. Zachęcamy je, by podczas procesu poznawczego używały wszystkich swoich zmysłów, co sprawia, że świetnie się bawią, a przy tym dużo zapamiętują. Dopełnieniem warsztatów są broszurki edukacyjne „Eksperymentuj w domu”, które uczniowie otrzymują na koniec zajęć, z opisem kolejnych kilkunastu prostych lecz zaskakujących doświadczeń – aby wspólnie z rodzicami mogły kontynuować swoją naukową przygodę – powiedziała Justyna Karpińska, z Nauka Jest Fajna!

Ambasadorem polskiej edycji projektu „Świat Młodych Badaczy” jest Wiktor Niedzicki, wieloletni popularyzator nauki, dziennikarz, wykładowca akademicki, z wykształcenia fizyk.  

- Wielu z nas ma bardzo złe wspomnienia z czasów szkolnych związane z przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Wszystko dlatego, że lekcje w polskich szkołach prowadzone są głównie z naciskiem na teorię, a na praktyczne wykorzystanie wiedzy nie ma często czasu lub warunków. Projekty takie jak „Świat Młodych Badaczy” pomagają „odczarować” złą sławę przedmiotów typu fizyka czy chemia. Jest to ogromnie ważne w kontekście dalszej edukacji i wyboru ścieżki kariery obecnych uczniów szkół podstawowych. Na polskim rynku pracy wciąż brakuje bowiem specjalistów z dziedzin nauk ścisłych i przyrodniczych, które bardzo szybko się rozwijają – mówi Wiktor Niedzicki.

Według danych firmy Henkel brak popularności przedmiotów ścisłych nauczanych w szkole obserwowany jest we wszystkich pokoleniach uczniów. Z mini-badania ankietowego1 „Przedmioty przyrodnicze: teoria vs empiria” przeprowadzonego przez firmę w 2016 na grupie dorosłych respondentów wynika, że zaledwie 10% z nich pamięta z czasów szkolnych przedmioty przyrodnicze jako interesujące, w przeciwieństwie do 48% osób, które określiły je jako nudne. Większość respondentów zadeklarowało również, że przedmioty takie jak fizyka czy chemia były dla nich abstrakcyjne, bez związku z otaczającym światem. Co istotne, okazuje się, że percepcja ta jest całkiem odmienna w grupie osób, które podczas lekcji miały możliwość uczestniczenia w doświadczeniach naukowych. Dla nich przedmioty ścisłe i przyrodnicze były w czołówce ulubionych przedmiotów szkolnych, a, co więcej, jako uczniowie rzadko miały jakiekolwiek kłopoty z ich zrozumieniem.


1Badanie zrealizowane w listopadzie  2016 r. z udziałem 100 uczestników Targów CSR, organizowanych w Warszawie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.